Welkom bij het project van, Chris Perez (the Spanjard).











Chris is o.a. technisch specialist bij Volvo group truck center.

Maar ook parttime monteur bij VW Projects! 

Verder heeft Chris een lieve vrouw en een kleine meid. 

Het is dus niet gek dat hij voor een Golf 3 variant als basis voor zijn project heeft gekozen. 

Een echte gezinswagen!


Vanaf kennen wij Chris al vanaf jaren '00. 

Na samen wat deurwerk en andere feestjes te hebben gedaan is ook hij altijd bezig geweest met techniek. Maar hedendagen word er nog dagelijks getraind met "onze" gecetificeerde waakhond. 

Afgelopen jaren zijn er dan wel veel scooters, motoren en diverse andere projecten zijn de reveu gepasseerd. 


Vanaf 2015 is hij in het bezit gekomen van deze MK3 Variant welke standaard was voorzien van

een 1.8 benzine motor. Deze was niet echt... uhh vlot te noemen... HAAAAA!"

Maar verder wel een harde basis en de ruimte kwam toen al goed van pas. 





 







Zoals jullie zien zijn er wel al wat aanpassingen geweest. 

Zo waren er al Team Dynamics onder de variant geplaatst om het geheel wat beter te laten smoelen. 

Ook heeft Chris een mooie set Recaro stoelen weten te bemachtigen. 


Het oude blok moest eruit.. Maar wat gaan we dan monteren?

Zijn eerste gedachten gingen uit naar een VR6.. Bruut geluid en lekkere power.

Echter kwam toen de volgende optie voorbij'. 
















JA! Een 20VT is natuurlijk wel vaker in een variant gelegd.

Maar toch een dikke combinatie dachten wij zo.. Standaard is deze motor voorzien van een slordige 150 paarden, maar we kennen Chris een beetje :-) 


Ongeveer een jaar geleden is hij dan ook begonnen met het verzamelen van de juiste onderdelen om dit zijn eigen "papa wagen" te maken. 

Voor de juiste wegligging is gekozen voor een setje Super Sport schroefveren. En voor de remmen is er een vrij uniek setje remmen aangekocht via een kennis van ons. 

Deze zijn gemonteerd op de originele 280mm naven met Epytec brackets. Hier zijn pas gemaakte Mercedes AMG remschijven opgekomen welke gestopt worden door een setje Porsche 913 klauwen.

Dat word stilstaan op een dubbeltje dus! 
















Iedere liefhebber weet dat het een hoop tijd en moeite kost om dingen goed te doen. En je komt altijd dingen tegen die tegenvallen of kapot zijn. Zodoende zijn we eerst begonnen met het demonteren van de motor. De inlaat en versnellingsbak zijn de (industrie) wasmachine in gegaan. En zo'n beetje alles wat los kwam is gestraald en gespoten. 
















Zo bleek het uitlaatspruitstuk bij inspectie diverse schuren te vertonen. 

Gelukkig hebben wij zo onze contacten en een dikkere versie is snel geregeld. 

Voordeel hierin is natuurlijk meer lucht. Je ziet duidelijk verschil. 














Terwijl de eerste delen gestraald en gespoten worden zijn we begonnen aan het motorblok. 

Deze moest betrouwbaar gebouwd worden en vrijwel alles word dan ook aangepakt. 













Zoals bijna elke gebruikte motor is er uren aan (schoonmaak) werk te doen. 

Onderdelen zoals de ketting, het welbekende zeefje, spanner etc worden allemaal vervangen. 





























Zoals je ziet krijgt de variant krijgt behoorlijk wat TLC en dat is natuurlijk ook nodig bij zo'n compleet project. Om het vermogen straks behoorlijk op de weg te krijgen word ook het onderstel geheel gereviseerd. Naast de schroefset zijn alle rubbers vervangen voor de wat sportievere variant van Claus von Essen. 

Ook is op het subframe een poot geplaatst voor het betere bochtenwerk. 

















Intussen zijn de nodige delen al aardig opgedroogd en klaar voor montage! 

De wrinkle lak ziet er best stoer uit en droogt relatief mooi op. 

















Een nieuwe TUUURRRBBBOOOOO maakt het plaatje van een motor wel af natuurlijk. 

Er is gekozen voor een K03's. Het word dan ook geen racer, maar een leuke snelle daily. 













Met een op maat gemaakt kabelboom is alles als een bouwpakket gemonteerd. 

Verder heeft onze Spanjaard nog wat extra goodies om de variant een beetje agressief uiterlijk te gaan geven.. Wij zijn nu nog bezig met het afmonteren en dingen na te lopen. De Cruize control word nog aangesloten en uiteraard gaat ons eigen VPT gemonteerd worden! 















VPT staat voor vwprojects telemetry. 

Hiermee kunnen we de waardes van de motor gemakkelijk uitlezen op een Olet display. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Boost, fuel pressure, Oil pressure, Oil temp, Water temp. 

Doormiddel van eigen 3D print designs word dit weer mooi weggewerkt in je dashboard. 

Het systeem past op elke auto. Geïnteresseerd? Mail ons op info@vwprojects.nl


Voorbeeld (ontwikkelingsfase) 
















We gaan ergens in de volgende maanden de auto laten herkeuren bij het RDW. 

Ben je benieuwd hoe de auto eruit komt te zien? 


Blijf het leukste VAG platform volgen! 

Er komen binnenkort meer foto's en updates. 















Volg en deel ons alsjeblieft op Facebook & Instagram! 

Hoe groter het bereik, hoe mooier de acties die wij kunnen doen!