Herbert is building his dream! Jetta mk2

Herbert is building his dream! 

Herbert kwam ik voor het eerst tegen bij een meeting van ons. Eén van de 1e edities van The Dutch Wörthersee. Dat was ook bijna niet te vergeten gezien die even zijn toenmalige project neer kwam zetten, meteen een statement. 

Een grote glimlach en veel vrolijkheid, zo kennen wij Herbert. En zo is hij ook met zijn Jetta project.. Passie voor zijn VAG, lees hier zijn verhaal. 

Op de foto zien we Herbert zijn 1989’er.                                                                                                                Zijn eerste project was ook zeker niet de minste!

De 89’er is tot op het laatste boutje uit elkaar geweest om op te knappen! Op onze meeting was hij te zien op een dikke set airride met BBS rm’s erop. 

We hebben de vraag zeker weleens meer gehad… wat is ermee gebeurd? De loods waar Herbert aan zijn Jetta kon werken zat vol met asbest en moest sluiten. De auto heeft nog even in een garagebox gestald gestaan en is toen later helaas verkocht. 

Herbert komt uit de regio ‘s Gravendeel en is 24 jaar jong. Een dorpje in het Hoeksche Waard waar vanaf 1985 al een Jetta rond reed, iets waar Herbert uiteraard allang oog voor had! En alsof het zo had moeten zijn, behoorde deze toe aan de eigenaar van de garagebox die Herbert huurde.

Toen de zoon kwam melden dat die specifieke Jetta te koop kwam,. Kwam die uiteraard direct in actie en had Herbert er een oud type Jetta bij! 

De BBS velgen werden opgeknapt door Custum Car Alloy uit Waddinxveen., want je moet natuurlijk wel in style door het dorp rollen. 

Niet veel later waren er mbl76 fenders overgekomen uit Oostenrijk. Zodat de brede en mega lage oldskool look compleet werd. Een zeer dik plaatje als je het ons vraagt..! 

Om deze look te creëren is er een heel stuk van de randen rondom weggeslepen & gelast. Zo kon de Jetta zo laag mogelijk op de 15 inch BBS. 

De motorswap.. 

Dik stoer en breed. De VAG vibes zijn er en groeien weer.. 

De plannen van Herbert blijven in de oldskool scene. In zijn ’89’er had hij al ideeën voor een dikke 2 liter, maar dan met carburateurs aan de voorzijde van het blok. Dit idee word voortgezet in de ’85’er! 

Via marktplaats (tegenwoordig kunnen jullie vagplace.nl gebruiken hé) had hij al snel een 2.0 ABA blok gevonden uit een 3.5 cabrio. De staat maakt hem niet veel uit, want ditmaal gaat hij all-in op zijn project. 

Na het ontmantelen van de ABA is deze meteen goed aangepakt. De krukas is gepolijst en nagemeten. In het onderblok werden de de cilinders groter gemaakt, deze zijn van 83mm naar 83.5mm gegaan met JE overmaatse zuigers. Het vlak van de koppakking is met 0.1mm gevlakt, en bij de kop zijn alle 8 klep geleidigen vervangen. Ook is bij het onderblok 0.9mm gevlakt, in combinatie dus 1mm! In combinatie met de JE zuigers zorgt dit voor een compressie verhouding van 12.5:1. Al met al was dit al een proces van een aantal maanden. Maanden waarin Herbert mooi door kon sparen, inlezen en parts kon verzamelen. Hierna kon de bouw van zijn motor beginnen. 

Te bedenken dat Herbert een echte doener is, maakt dit wel een echt passie voor de Jetta. Hij doet namelijk alles zelf in zijn kleine garagebox. 

Wat leuke specs van het ABA blok. 

Stock: 

2.0 ABA uit een MK3.5 cabrio.

Standaard 115PK met injectie.

9:1 standaard compressie verhouding. 

Met updrages: 

Nu met de 83.5mm zuigers, een compressie van 12.5:1. 

Omgebouwd naar dubbele 45mm Weber carburateurs.

272 graden nokkenas.

Verstelbaar nokkenas tandwiel.

Verlicht krukas tandwiel.

Nu de motor ongeveer klaar is ging Herbert kijken naar de overbrenging. Omdat in de Jetta een standaard 4 bak zat wou hij graag een 02A of een 02J 5 bak hebben voor dit motorblok. 

Uit eindelijk is er een 02A uit een Audi TT 1.8Turbo gevonden die is opgeknapt. Zo is hij voorzien van een nieuw vliegwiel, drukgroep en juiste koppelingsplaten gemonteerd. 

In de eerste maanden van het jaar 2023 heeft Herbert flink gesleuteld aan de motor en bak. Hierna is hij verder gegaan aan de Jetta. Het originele 1.3 blokje lag dan ook binnen de kortste keren bij de oudijzer boer. 

Maar de motorswap zal nog even moeten wachten. Herbert is namelijk bezig om het motorruim geheel strak te zetten voordat het nieuwe hart plaats mag nemen. 

Alle kabels gaan via de schermen weggewerkt worden. Herbert is gestaagd bezig, maar gelukkig heeft de oud eigenaar en de verhuurder van de garage aangegeven dat hij alle tijd heeft om deze praalwagen compleet af te bouwen. 

Ook het interieur gaat zijn aandacht nog krijgen. Deze zal een beetje het race thema krijgen wat aansluit bij de motor. Zo wil Herbert het dashboard en de abc stylen laten flocken. Er staan al stoelen klaar voor dit prachtige project. Daarnaast zijn er plannen om het airride systeem van analoog naar digitaal te brengen, en in de kofferbak alles strak en netjes te zetten. 

Wij vinden het super om te zien hoeveel een liefhebber zelf kan doen, en dat in een kleine garagebox. De oplettende vagger heeft ook deze Jetta dan ook zien staan op de afgelopen editie van The Dutch Wörthersee op de Brouwersdam. We zullen Herbert met zijn Jetta project zeker blijven volgen en updates op de website plaatsen voor jullie om te lezen. En we vermoeden zo dat de Jetta er ook zal staan op onze aankomende meeting bij Koni schokbrekers omstreeks maart / april 2024! Daarover meer op onze socials & website. 

Wil jij ook in aanmerking komen voor op de website? Mail of bel ons met je gegevens en we nemen contact met je op. Volg ons op alle socials @vwprojects.nl /  @thedutchwörthersee / @thedutchwörthersee. 

Om projecten en parts te (ver)kopen kunt je kijken in de bovenstaande balk op VAGplace. 

De 100% gratis marktplaats voor VAG liefhebbers!