Lupo 20VT project van Joeri

Welkom bij het Lupo 20VT project van Joeri

Een 20VT in een Volkswagen Lupo lepelen is niet alledaags.. 

Dit project zagen wij voorbij komen in een whatsapp groep die speciaal is opgestart voor de Lupo & Arosa liefhebbers. Dit is een project van Joeri. Wij hebben hem gevraagd voor de website omdat de liefhebberij er vanaf springt.. net als de pk’s overigens! 

Joeri is 22 jaar oud en van beroep heeft hij een leidinggevende functie binnen de koninklijke landmacht (ooaaahhaaaa) Daarnaast is Joeri net als ons een VAG fan en het aanpassen c.q. ombouwen van auto’s kwam dan ook vanzelf. Zijn eerste auto was een Volkswagen Lupo voorzien van een heus ABT pakket. Echter hier zat wel een 1.4 benzine blok in die, laten we zeggen een aardig slokje olie lusten. 

 

 

Toen al liep Joeri met het idee om er een 1.8 Turbo motor in te bouwen. Alleen had hij toen maar één auto en begrijpelijk is een motorswap van dat formaat niet zomaar gedaan. Maar omdat het toch kriebelt om wat ermee te doen besloot hij een 1.6 motor uit een Polo 6N over te lepelen. Al geen gekke upgrade als je het ons vraagt.. Hij had de motor omgehangen, en een stuk uitlaat aangepast. Ook de remmen waren gewisseld voor die van de GTI versie. Een veerpootbrug voor wat stabiliteit, en daar bleef het ongeveer ook bij. 

Toch bleef het turbo geblazen blok in zijn hoofd zitten. En net als in het dagelijks leven, zoekt Joeri toch graag de randjes op. Ongeveer een jaar later heeft hij dan ook een heuse Lupo GTI erbij gekocht, op zichzelf al dik ding natuurlijk. Omdat deze een aardig platform bood voor een 20VT blok kwam er al snel een geheel gereviseerde AGU de garage in. Een best lastig blok om te tunen voor meer vermogen omdat alle elektronica verouderd is. Joeri heeft heel slim alles eraf gehaald en vervangen voor de elektronica van een AJQ van een Audi TT. 

 

Een stevige AGU als basis. Want ook deze word natuurlijk lekker aangepakt! Joeri heeft besloten een K04 Turbo erachter te knopen voor het serieuze vermogen. De Bobines zijn vervangen voor die van een Audi R8. Aan de linkerzijde is er een Big Poort opgekomen van een Volkswagen Sharan. Verder nog andere injectoren en een speciale carterpan. 

 

Toen de motorswap klaar stond heeft Joeri eerst een andere daily gekocht. Ook geen slechte want hij reed dagelijks rond in een Volkswagen Golf 6 GTD. Zodoende had hij lekker de tijd om alles aan te gaan pakken. 

Het wisselen van de motoren was nog niet zo’n probleem. Maar het pas maken van alle delen daarin tegen.. Het gehele front is aangepast. Zo is er een externe oliefilter gemaakt en ook de radiator en fan zijn aangepast. Knap detail is dat Joeri zelfs zijn airco wist te behouden. Dat kan geen kwaad in deze “heet hoofdige” Lupo haha, Er is inmiddels een custom downpipe gemaakt voor de betere flow en fitting. De overige delen uitlaat, incl een 400 cells katalysator worden nog gefabriceerd. Uiteraard zijn ook alle intercooler buizen op maat gemaakt voor dit kleine monster. Al met al is het een schitterende motor geworden die paraat staat voor heel wat plezier! 

Om alles sterk genoeg te maken heeft de aandrijving ook aardig wat aanpassingen gekregen. Een set custom aandrijfassen zijn ontwikkeld om de pk’s op de weg te gaan krijgen. Deze zijn gekoppeld aan een set VR6 fusees. De draagarmen moesten worden aangepast hiervoor. En alles is pasgemaakt om Golf 3 GTI wielnaven. De rubbers zijn allemaal aangepast naar PU voor de massievere handeling. Een knap staaltje werk! 

Om al dit aankomend geweld te gaan stoppen heeft Joeri een stel bootankers aangeschaft. Een project op zichzelf om de Porsche 911 GT3 RS remmen passend te krijgen. Achterop zittend de remmen van een Audi RS4. Je ziet de remmen bijna eerder als de Lupo zelf. Wat al verklapt dat dit geen standaard GTI meer betreft. 

Voor de betere wegligging staat de Lupo op een schroefset van HR Ultra Deep. Maar dit is nog niet alles. Joeri heeft namelijk besloten er een dikke rolkooi in te lassen. Dit komt de stijfheid van de toch al kleine Lupo wel ten goede. Al met al zal het een ervaring op zich worden om met dit project het gas open te gooien. Misschien kunnen we wel een keertje mee..’

Er staan nog wat upgrades klaar bij Joeri. Zo word o.a. de uitlaat nog aangepast. Er komt een andere intercooler op. En een 4 bar brandstof regelaar & pomp om de 550cc injectoren te voorzien van genoeg brandstof. Benieuwd hoeveel PK’s hieruit gaan komen? 

Blijf dit super gaaf project van Joeri volgen voor de volgende upgrades!