Project Mk1 caddy

Welkom op het mega project van Mike Wit. Deze Volkswagen Mk1 Caddy is van zeer hoge kwaliteit gebouwd. Een lust voor ons liefhebbers. Lees er alles over in deze blog! 

Dat familie Wit het Volkswagen bloed in zich heeft wisten wij al. Vader Geert heeft al eens een prachtige bus gerestaureerd. Ook broertje Nick is op dit moment bezig met een groots Mk1 Golf project, hierover hopelijk later meer. Echte Volkswagen fans dus, net als wij! 

Het Caddy MK1 project 

Vanaf zijn geboorte is het eigenlijk al duidelijk dat Mike later ook Volkswagen ging rijden. De hobby is met de paplepel ingegoten door vader Geert. Vanaf een jaartje of 8 oud was Mike dan ook al begonnen met het sleutelen aan scooters. Daar heeft Mike zelfs meegedaan aan wedstrijden voor een jaar of zeven lang. Deze sleutel hobby is dan ook vanzelfsprekend uitgegroeid naar het sleutelen aan auto’s, ..en ja in de VAG groep. 

In 2012 viel zijn oog op dit project. Bij inspectie bleek dit dan ook wel een project van groots formaat te wezen. Niet iets waar de mannen van schrikken, de gehele Caddy werd dan ook stevig aangepakt! 

Het restauratie project loopt vanaf het jaar 2014. Wat knowhow voor onze lezers. Er zit ongeveer 400 uur aan laswerk in. En zoals te zien is op de foto’s, is dit dan ook van zeer hoge kwaliteit. 

Hierna kwam er zo’n 240 uur aan schuren, strak maken en afplakken bij kijken. Dit alles is gebeurd onder toeziend oog, en medewerking van vader Geert. Welke op zijn beurt restaurateur van beroep is. Wij vinden het prachtig om zulke familie projecten te zien. 

Al het werk heeft wel geresulteerd in schitterende plaatjes. 

Voor de krachtbron is er gekozen voor een heuse 2.0 16v ABF motor. Dit GTI blok komt van origine uit een Golf 3 GTI en is standaard voorzien van 150pk. 

Gezien alles word aangepakt kan de motor natuurlijk niet achterblijven. De firma Hurricane Racing Engines heeft de nodige upgrades uitgevoerd. Zo zijn er nieuwe zuigers van Wiseco ingekomen. J.E. drijfstangen met King drijfstanglagers. Om het blok wat sneller te laten draaien is er gekozen voor Catcam nokkenassen met een Kent verstelbaar tandwiel. Verder zijn er nog Jenvey 45 direct to head trottlebodys opgekomen. De motor draait op een DTA ecu. Voor de flow en sound is er een compleet custombuild rvs uitlaat opgekomen. 

Hier bleef het niet bij. We hebben nog een lijstje met updates en specificaties welke geïnstalleerd zijn. Zo is er tijdens de opbouw nog een complete schroefbare schroefkooi in gebouwd. Het interieur is verder voorzien van dikke wrc kuipstoelen van OMP, deze staan op steunen van de firma Biesheuvel autosport. Er is een custombuild aluminium benzine tank gemaakt. Voor het stuurwiel is er gekozen OMP sportstuur en die zit op een custom build stuurnaaf. De CAE shortshifter staat op een 02A CDA versnellingsbak welke gereviseerd is door de firma HW VW Service. De voetjes staan op prachtig aangepaste vloerplaten. 

Het onderstel is vervangen door een AP schroefset. De remmen aan de voorzijde zijn vervangen voor een set Porsche remmen & de achterzijde staat op G60 remmen met zimmerman schijven. De dikke sloffen zijn op 16 inch 7J OZ WRC racing wheels geplaatst. Een juiste keuze! Voor de extra stabiliteit is er een OMP veerpootbrug geplaatst. 

Mike: Ik denk dat bijna iedereen de Volkswagen Caddy wel heeft mogen bewonderen op de meetings & shows. Het is dan ook zeker geen trailer auto! Mike rijd letterlijk heel Europa rond om van zijn eigen build te genieten.. en met recht vinden wij. De gehele looks, motor, wielen en ook zeker de graphics passen dan ook precies bij elkaar!

Wij hopen binnenkort eens langs te kunnen gaan bij de familie om nog meer foto’s en of films te kunnen maken. 

Mike is inmiddels zelf eigenaar van het schitterende bedrijf EblaySign. Gespecialiseerd in bestickering en meer. Wil je als liefhebber ook een andere look of carwrap? Contact EblaySign onder het kopje dealers bij www.vagplace.nl