Project GTI







Dit project van de eigenaar Johnny Wiegel is een aantal jaar geleden bij ons op het netvlies gekomen.

Ik weet nog goed hoeveel indruk het op me maakte!

Iedere VAG liefhebber heeft natuurlijk wel een beetje zijn of haar eigen voorkeur, de ene houd meer van aircooled de ander meer van low & clean. Bij ons ligt de voorkeur stiekum toch wel bij het circuit.

Via een stel goede vrienden zijn we een dag gaan rijden op de open pitlane op Circuit Park Zandvoort.

We kunnen dit iedereen aanraden.. maar afijn, daar stond hij..!

Deze zwarte verschijning met zijn rode accenten was in mijn ogen toen al een puur sang voor het circuit gebouwde machine.

Het team van HW VW Service was duidelijk druk bezig om de dag goed te gaan beginnen.







Sindsdien proberen we eigenlijk wel zoveel mogelijk te volgen over aanpassingen omtrent de auto.

Je kan ook echt merken dat dit gedaan word door liefhebbers. We hebben regelmatig contact met elkaar en het is ons dan ook eindelijk gelukt om na veel zeuren een stukje te mogen schrijven op deze website.


Even terug in de tijd

Omstreeks 2008 heeft Johnny Wiegel voor zijn hobby een geschikte 3 deurs Golf GTI gevonden.

Hij is steeds meer te vinden op meetings en de Golf GTI word samen met zijn maat Nico Ames flink aangepakt.

Instelbare schokbrekers van Bilstein, AP remmen, een rolkooi met FIA keurmerk, dikke stabilistaroren van Eibach en het onderstel word voorzien van stugge poweflex rubbers. Johnny rijd intussen steeds meer "vrij rijden dagen".

Dat gaat zo goed dat hij ook mee gaat doen in het TIME ATTACK!


Hier een voorbeeld anno 2013.















In 2015 is Johnny al stukken verder. De auto word door alle aanpassingen steeds sneller, en dat is terug te zien in de ronden tijden.  Deze worden nu gedaan door het team van HW VW Service waar Nico Ames ook werkzaam was. 

Maar tijdens het kampioenschap Time Attack waar Johnny toen aan meedeed ging het helaas fout.

Een kippenvel moment waarvan je wit wegtrekt..

Op het Scheivlak raakt hij in contact met de vangrail en vloog hierdoor alle kanten op..

Waarschijnlijk is een te harde afstelling de oorzaak geweest.

Johnny is duidelijk en begrijpelijk aangeslagen.















Maar.."

Daar hield het niet bij op.

Johnny had achteraf gelukkig zelf niets,  in tegenstelling tot de auto waarvan het chassis volledig verwoest was.

Gelukkig bleek het meeste van de techniek gespaard te zijn gebleven.

Omdat de passie van deze liefhebber niet zomaar stopt ging hij al snel opzoek naar een nieuwe koets!

Die hoefde ditmaal niet perfect te zijn, hij ging voor nu voor een full spec race auto


Een geschikte "donor" was al snel gevonden.

De GTI uit 2005 met 210.000km op de teller had merkbaar een zwaar leven gehad.

Gelukkig viel het meeste over te zetten van de oude Golf.

Ditmaal word er nog meer rekening gehouden met het oogpunt op het circuit en de wedstrijden.

De rood gekleurde rolkooi met FIA van de firma Biesheuvel moest nu ook weer ingebouwd worden.

Deze springt natuurlijk weer enorm mooi in het oog!









Ook werd de tunnelbak aangepast zodat de twee Cobra stoelen nog lager gemonteerd konden worden.

Het interieur werd uiteraard volledig gestript. Het gewicht van een race auto moet immers zo laag mogelijk blijven.

Maar de kwaliteit van de bouw werd enkel beter. Deurpanelen en dashboard delen worden vervangen door echte carbon delen.

Hierin is de afwerking zeer secuur gedaan en dat is zeker te zien!


 







Verder is te zien dat de reservewielbak geheel is verwijderd. Een leuke gewichtsbesparing.

Hiermee stopt het nog niet, ook de zij en achter ramen zijn vervangen voor lexaan.

Verder is o.a. de motorkap is voorzien van een exemplaar van koolstofvezel.

Dat Johnny van een mooie auto houd is wel te zien. De details zijn dan ook een in elke hoek te vinden en zijn een lust voor het oog!










Het onderstel is met het oog op de Dutch Time Attack wedstrijden aangepast naar een op maat gemaakt schokdempers set van Intrax.

Deze is voorzien van een geavanceerde ARC, Anti Roll Control systeem en zorgt voor een zeer goede wegligging.

Eenmaal "gewend" aan dit systeem zijn de mannen opzoek gegaan naar meer stabiliteit in de bochten en het aanremmen hiervan.

De oplossing is al snel gevonden doormiddel van een TCR spoiler. Maar pas na anderhalf jaar zoeken is er uit eindelijk één gevonden..

Deze was bedoeld voor een ander model Golf dus ook de aanpassing hiervan vergde veel tijd en moeite.










Onder de motorkap is uiteraard ook alles aangepakt door het team.

De motor is voorzien van aardig wat updrages:

Wossner zuigers, versterkte drijfstangen, Supertech kleppen, ARP bouten, de lijst gaat wel even door.

Doormiddel van tuning is de motor afgesteld op 460PK met een dikke 500nm koppel!











Inmiddels zijn er al aardig wat wedstrijden met de Golf GTI gereden.

Deze is dan ook een apparte verschijning tussen al die Japanse geweld en voor de Time Attack gebouwde auto's.

Johnny laat doormiddel van podium plaatsen zien dat je met een juist opgebouwde auto en doorzettingsvermogen erg ver kan komen. 



















Johnny geeft al heel wat mooie prijzen op zijn naam geschreven!

We maken even een opsomming van het jaar 2018".


Time Attack podium plaatsen:

Ronde 1: Circuit park Zandvoort, 3e plaats.

Ronde 2: Circuit park Zandvoort, 5e plaats (grindbak tripje).

Ronde 3: Circuit Nürburgring, 3e plaats.

Ronde 4: Circuit park Zandvoort, 3e plaats.

Ronde 5: TT Circuit Assen, 1e plaats.

Hierin gedomineerd in de regen, maar liefts 5 seconden verschil met de 2e plaats.

Het kampioenschap: 3e plaats met 2 punten achterstand tegenover de 2e plaats.


Hier zien we een prachtige ronde tijd op Circuit Park Zandvoort van onder de 2 minuten!

Hier mag je super trots op zijn Johnny.

We zullen je zeker blijven volgen in de toekomst.















Maar er is nog meer te vermelden..!

Wiegel en het team van HW VW Service blijven doorwerken aan deze jaloersmakende auto.

We hopen dan ook eens langs te gaan om de Golf GTI met de nieuwe upgrades van dichtbij te gaan bekijken!

Follow us for more to come!




Ook jouw project op de website van liefhebbers? Neem dan snel contact op!"