Welkom op de rebuild pagina van Peter van Schepen zijn vr6 variant project.



Voorwoord:


Deze nu al prachtige vr6 syncro aangedreven variant krijgt een heuse rebuild.

Zo word onder andere de auto omgebouwd van syncro naar rear wheel drive.

De basis van deze prijs winnende  auto is te zien op zijn andere pagina.


Merk: Volkswagen

Model: Golf MK3 Variant Syncro

Bouwjaar: 1995

Motor: 2.9L Vr6, momenteel nog volledig standaard.




Nieuws 23-07-2017.


Zoals jullie weten wil ik de vr6 in de lengte van de auto leggen en achterwiel aangedreven maken.

Ik ben begonnen met het zoeken van een geschikte versnellingsbak.

Hierbij ben ik uitgekomen bij een Audi 01E 6 bak van een Audi A6 Allroad TDI.

Deze bak heeft gunstige verhoudingen en kan tegen een stootje.
















Om deze bak passend te krijgen heb ik een adapter nodig aangezien het bout patroon van de Audi bak niet overeenkomt met het gaten patroon van de VR6 bak. Hiervoor ben ik opzoek gegaan naar een adapter.

Na wat puzzelen kwam ik erachter dat de r32 motor geleverd is in de Phaeton en in de Touareg.

Echter ligt hij dan in de lengte en wordt een adapter plaat gebruikt om de bak daar te monteren.

Het blijkt dat dit de perfecte adapter is om de Audi 01E bak aan de VR6 te monteren. 



Na wat zoeken in Duitsland ben ik de adapter tegen gekomen.














Deze adapter past perfect op de Audi 01E bak en op de VR6.













In de tussentijd een vastgelopen VR6 motor opgehaald om mee te kunnen passen.













Het vr6 motorblok compleet gedemonteerd en in de motorbok geplaatst.

 











Hierna ben ik opzoek gegaan naar een Differentieel aangezien het syncro systeem het doel vermogen niet aan kan

Na gepuzzeld te hebben met overbreng verhoudingen en types ben ik uitgekomen op het differentieel van een RS6.

Ook deze komt uit Duitsland aangezien voor de onderdelen in Nederland voor veel te veel geld gevraagd wordt…












Na het demonteren van de motor de adapter plaat eens gepast op de VR6 motor. Dit gaat prima. 













Tijdens het passen met de ketting kap erop kwam ik erachter een rib verwijderd moet worden. Dus even met de slijptol bezig geweest en alles past.

Aangezien ik dit een beetje beun vind, ben ik opzoek gegaan naar een deksel die wel meteen past.

Ik ben uitgekomen op de R32 kettingdeksel van een Phaeton.

Deze past zonder aanpassingen.
















Een van de onderdelen die ik nog nodig heb is een vliegwiel. Ik heb getwijfeld om een standaard 228mm vr6 vliegwiel te gebruiken. Maar aangezien het vermogen erg toe gaat nemen. Ga ik een Audi RS2 240mm vliegwiel gebruiken. Hiervoor zijn koppelingsplaten te vinden die meer NM aankunnen en die nog een beetje te betalen zijn.


Na veel zoeken in Duitsland heb ik het vliegwiel niet kunnen vinden… Toevallig kwam ik via een demontage bedrijf in Nederland wel bij het juiste onderdeel. Leuke prijsje afgesproken en het ding is opgestuurd.


Het vliegwiel wordt binnenkort afgedraaid, gevlakt en gebalanceerd zodat deze weer helemaal netjes is.

















Aangezien de adapter ervoor zorgt dat ik het vliegwiel aanloopt, moet ik een adapter ontwerpen. Na wat zoeken op internet en wat puzzelen ben ik tot een ontwerp gekomen.


Deze heb ik eerst 3d getekend en daarna geprint met de 3D printer op werk. Zo kan ik passen en meten zonder direct een dure adapter te maken die misschien niet klopt.














Thuis nog wat stukjes ondersteuning weggehaald en gepast op de krukas. Dit past perfect! 













Nu moet de motor nog te starten zijn. Dus ik ben opzoek gegaan naar de juiste startmotor.

Na erg lang zoeken ben ik uitgekomen op een VR5 startmotor van een Passat.

Bij deze auto ligt de motor ook in de lengte en wordt dezelfde adapter plaat gebruikt.

Het was nodig om een klein stukje uit de VR6 motor te slijpen om de start motor pas te krijgen.
















Na steeds een klein stukje weg te halen en weer te passen past de start motor nu perfect!


















Ook even in combinatie met het vliegwiel gepast. Ook dit gaat prima en overal is genoeg speling.

De start motor heeft precies de correcte offset voor de tandkrans op het vliegwiel.















Op het moment ben ik qua onderdelen nog niet verder. Ik ben mij nu eerst aan het verdiepen in Turbo techniek en hoe ik op een juiste manier kan berekenen welke turbo geschikt is voor mijn motor en onder welke omstandigheden deze het meest optimale resultaat bied.