Je naam: Paul "plakplaat" Bruininx.


PROJECT Daily MK2 TDI / GTI = GTDI 

Merk: Volkswagen

Model: MK2 GTI (TDI)

Bouwjaar: 1985

Motor: AFN --- pk/ --- NM.  (nog testdraaien)

Naar verwachting   +/- 250PK en 475NM


Iedereen kent het wel Whats-app, een tegenwoordig ideaal medium waarbij je snel en gemakkelijk veel informatie binnenkrijgt.

Zo ben ik ook in een vrij grote en gezellige club golf 2 liefhebbers terecht gekomen.. chaos gabbers. 

Het voordeel ervan is dat je elke keer toch weer nieuwe en mooie projecten tegenkomt!

Zo ook het project van "plakplaat" Paul.


Paul is werkplaats chef bij VW, 38jr oud en het snel gaan zit dan ook in zijn bloed.

Zijn interesse lagen eerder vooral bij de snelle benzine motoren.

Opvoeren is iets waar hij al langer mee bezig was (brommer tijdperk) en racemotoren tuning.

Maar VW  TDI tuning is sinds start 2019 echt helemaal uit de hand gelopen!

Hij had natuurlijk wel wat TDI kennis, maar niet zo diepgaand om een betrouwbare opgevoerde TDI te bouwen.

De kennis om een motor te bouwen had hij wel, maar de echte  tips and tricks, tja daarvoor moet je echt “inside” info hebben.

De keuze voor een MK2 is omdat hij vroeger al verliefd was op de snelle golfjes, vooral de G60 modellen zijn in zijn gedachte blijven hangen uit zijn jeugd.


Dit MK2 porject kon ik “krijgen “voor een pakje sigaretten en de overschrijving. 

Ik vond het zonde om de auto die nu mn project is geworden te laten slopen, alhoewel het echt een lijk was, en er eigenlijk gezegd geen beginnen aan leek...

Ondertussen rijd hij er overigens met een 1 MK1 Cabrio TDI als daily.

Een ons idee een perfecte combinatie.

En Paul heeft naast het project waar we het nu over gaan hebben, nog een MK2 TDI klaar staan.













Sinds juni 2018 is hij met dit project bezig, tenminste met de motor dan..

De auto zelf is pas 8-10 weken aan de beurt gekomen.

Paul zegt hierover:

Met de carrosserie zelf heb ik echt wel plankgas gegeven omdat de motor op dit moment klaar staat om te plaatsen. 

Het nadert nu de fase dat alles gaat samen komen, maar het zal wel doorgaan tot de dood ons scheid denk ik.

Of Paul een echte liefhebber is hoeven wij niet te vragen.









Hij had na zijn verhuizing naar Brabant de wil om een hele snelle maar betrouwbare diesel daily te rijden.

We horen je denken: koop een GTD en je bent klaar, maar dat wilde hij juist niet!


"Ik wil een oude “iconische” auto met  een betrouwbare dieselmotor i.v.m. woonwerk verkeer, maar dan wel eentje die stevig in de sportschool is geweest! Yeaah.

""De nodige kennis had ik al wel, maar door zelf te gaan bouwen en heel veel te praten met mede tuners heeft me echt veel verder gebracht. TIP: durf vragen te stellen, al ben je zelf een ingenieur je weet nooit alles.

De ervaring met TDI tuning is in Nederland ruimschoots aanwezig en mensen zijn echt niet te beroerd je een beetje te helpen, daar wordt je super snel heel veel slimmer van."

Een mooi gebaar naar de mensen die voor elkaar klaar staan.


SPECIFICATIES:

De Motor is een AFN TDI uit sloop motor van een Seat Ibiza welke hij heeft gehoond /ontroest / gespoeld en netjes heeft gespoten.

Hierbij zijn alle lager en bussen nieuw ingemeten en vervangen voor hoogwaardige PD AXR zuigers die de compressie verlagen.

De klepzittingen zijn vergroot en het geheel is voorzien van PD drijfstangen.

Verder zijn er Hastings zuigerveren geplaatst.

Een olie spatplaat is toegevoegd aan het onderblok setup.

De Oliepomp uitgevlakt en de draaiend deel gebalanceerd incl krukas poelie en vliegwiel/drukgroep.

De 02A versnellingsbak is voorzien van een 1Z vliegwiel g60 koppeling om het bakje koppel goed kwijt te kunnen.

Er is 22% kleinere poelie op de tussen as geplaatst.

Deze tussen as aangepast met een borst voor een axiaal lager en hier omheen ligt een speciale distributieriem.












Ook de kop is hand bewerkt, zowel de in en uitlaat kanalen naar NPS maten.

UIteraard is de Kop gevlakt en heeft hij een complete revisie gehad.

Hierin is een Sport 254r nokkenas met 8.9mm Lift geplaatst.

Denk bij revisie aan nieuwe hydro stoters, dubbele klepveren, 9 mm klepstelen en Hflox .275  nozzle's voor een bak vermogen straks!

De 12,9 kopbouten moeten alles vast gaan houden straks en dat is brood nodig.


De Spruitstukken zijn voorzien van een Custom lehmann inlaatspruitstuk welke de airflow optimaal in de motor duwt.

Een Audi uitlaatspuitstuk met GTB1765 VNT turbo is geplaatst voor dit diesel kanon.

De EGR is gedelete, daar doen ze in de tweede kamer maar aan.

De EGT sensor in collector stuk van uitlaat spruitstuk aangebracht om alles straks goed af te kunnen monitoren.













De 10mm pomp omgebouwd naar 11mm.

Er is een JOYE modificatie uitgevoerd.

De pomp heeft een 24gr vervroeging, DE143 nokkenplaat.

En alle aanbouwdelen heeft Paul netjes laten verzinken.


Paul heeft nog wel meer onder zijn "sleeve" wat zorgt voor meer PK’s en Newtonmeters.

Hij heeft Custom Aluminium koelerpakket:

Een FMIC OEM Rally Intercooler met een grotere radiateur en een BMW X5 brandstof koeler.

Een Forge olie koeler met custom aansluitingen en custom olie aan en afvoer voor de turbo.

Dit alles rust op een VR6 voorbalk met VR6 motorsteun.

Het IC traject is geheel custom las werk.

Ook heeft deze diesel bom een RVS custom uitlaat welke van een 3inch downpipe naar RVS 2,5inch overloopt.

De N18 verwijderd, en er is een 4 bar map sensor ingekomen.

De racing software is geplaatst door niemand minder dan de firma van Beek die wel bekend is bij de tuners.


Ook het onderstel moet natuurlijk aangepast worden.

Paul heeft een geresiveerde KW variant 1 set onder de Golf 2 gemonteerd.

Deze heeft een MK3 subframe en onderstel voor en een plus achteras die van een Corrado af komt.

Alles is verder vervangen polyurethaan i.p.v.  van normale rubber.

Voor zijn Audi TT draagarm rubbers gestoken.

En voor de stevigheid van de body is een Sparco veerpootbrug achter geplaatst.

Rondom de auto heeft hij nieuwe remleidingen. Hij heeft een 9Inch rembekrachtiger en een 21mm Hoofd Rem Cylinder geplaatst.

De remkracht verdeling is verder met de hand instelbaar, wat echt een goede functie is.












Om de BBS 16inch 7J. Nankang semislicks en de Autec 16inch 7J Toyo semislicks met de maten 205-45-16 kwijt te kunnen zijn er aan de voorzijde KW 15mm spacers opgekomen.  Aan de achterkant zijn KW 20mm spacers geplaatst.

Verder is er nog een set VW oem staal met all season Kumho 195-45-16.

In deze wielen vinden we de nodige stopping power.

De voorzijde is voorzien van G60 gereviceerde remklauwen met daarin 220mm Zimmerman geventileerde en geperforeerde schijven.

De achterzijde hebben gereviceerde MK3 klauwen met Zimmerman schijven, de standaard maat die voorop zaten.

Ferrodo remblokken voor en achter zorgen voor de veiligheid.












Het oog wil natuurlijk ook wat, de MK2 is een echte icoon die een dikke look verdient.

Paul heeft dan ook keihard aan het exterieur gewerkt de afgelopen maanden.

De Golf heeft G60 voorbumper met GTI 7 lamellen grill gekregen.

Met de Smoke lampen met kruis en smoke knipperlichten G60 verstralers krijgt hij een lekkere agressieve neus.

Er zijn Type 2 G60 voorschermen, kap, deuren en kofferklep opgekomen.

De wielkasten zijn voor en achter uitgeslepen.

De stoot trips en wielkast randen en het logo zijn opnieuw mat zwart gespoten.

Verder heeft hij een G60 achterbumper, spiegels in kleur. En ook de originele spoiler GTI achterspoiler is meegespoten.

Om de GTI looks af te maken zijn er Hella smoke achterlichten gemonteerd.

De Golf 2 is geheel overgespoten in de kleur Audi “Nardo Grey” with a secret twist from the painter, prachtig!































 

In de auto vinden we een mooie set orginele MK2 G60 leren voorstoelen en een Corrado G60 leren achterbank.

Ook zien we een zwarte GTI hemel met zwarte GTI a-b-c stijl bekleding.

Om het bochtenwerk stevig aan te kunnen pakken is er een Sparco deep dish stuur erin gezet.









Verder hebben we aan Paul zijn visie (van de auto) gevraagd:

Mijn visie is “blijf leren en geef nooit op” verbaas jezelf eens wat je allemaal kan met wat hulp en kennis van  mensen uit “the scene” die ik ondertussen wel vrienden durf te noemen.

Het was mijn bedoeling een betrouwbare daily TDI met raceauto capaciteiten te bouwen zonder heel veel concessies te willen doen.

Maar ja, ergens moet je keuzes maken hoe extreem je wil gaan en hoeveel comfort je wil houden.

De auto moet dagelijks te gebruiken zijn, mijn  kinderen moeten er in kunnen en mijn vrouw moet ermee kunnen en willen rijden.

Ook plek voor een beetje bagage en gebruiksvriendelijk is dus wel aan de orde. Opties als stuurbekrachtiging, verwarming en een radio etc is wel welkom en hij moet niet te veel “opvallen”.


Al denken wij dat hij menig bestuurder zal doen opkijken straks Paul... :-)