Eigenaar: Martel Both.



Merk: VW

Model: Golf MK 1

Bouwjaar: 1978

Motor: ABF 2.0 16V



Kort verhaal over jezelf:


Mijn naam is Martel Both. 28 jaar, en geboren in Middelharnis.

Momenteel woonachtig in zuid holland.


Ik ben werkzaam als product engineer supervisor voor een Amerikaans bedrijf wat zich richt op emissie beperkingen in de op en overslag en raffinadijen. Dit is zowel nationaal als internationaal.



Hoe is je hobby en deze auto tot stand gekomen:


Mijn hobby's zijn voornamelijk techniek.

het bedenken van nieuwe dingen en werken met mijn handen achter een draaibank of een las apparaat geeft mij een hoop voldoening!

Dankzij mijn werk beschik ik over een hoop kennis van Autocad en Inventor welke mij dagelijks helpen om bezig te kunnen zijn met leuke dingen.


Het VAG virus zit er dan al vanaf jongs af aan al in.

Mijn vader had vroeger al meerdere golfjes in zijn bezit.

Zelf rij ik nu een witte golf 7 variant R-line editie met een 1.4 TFSI.

Mijn vriendin rijd een zwarte Audi A1 1.2 TFSI S-line.

We zijn nog altijd ontzettend blij met onze 2 auto's.

Zowel rijvaardig als optisch zijn het zeer leuke auto's.

Het oog wilt tenslotte ook wat.


Ik was al vroeg besmet met het "autocross virus".

Omdat ik eerder al aan de crossauto's mocht sleutelen ging ik omstreeks 2004 mee voor de 1e wedstrijden.

Uiteindelijk groeide deze hobby uit tot bijna werk. :-)

Na onze 40 a 60 urige werkweek ging s'avonds alle beschikbare tijd naar de auto om deze klaar te maken of te verbeteren voor de volgende wedstrijd.

Dit was toen nog het BMW tijdperk waarin we begonnen met een E30 325I. Deze werd opgevolgd door een E30 325IX, met daarna een E30 voorzien van een E36 M3 motor, 4x4 met aangepaste bak etc.

Met deze auto hebben we meegereden op het NK.







Updates:







Helaas groeide dit team door omstandigheden uit elkaar en ging iedereen zijn eigen weg.

Mijn maat Johan Bakelaar, toendertijd hoofdmonteur bij het BMW team reed toen al in een Golf 2 KR 16v in de autocross.

Ook bij Johan ging het van een standaard blokje met bak tot een ver aangepaste motor!

Dit was toen een 1800cc KR, aangepast naar een 2100cc met een bewerkte kop en Jenvey trottle body's.

Wat resulteerde in een mooie 200+ pk's met 8500 rpm. Dit is vrij uniek gezien de bewerking en de slag / boring verhouding.

Het resultaat mocht er zijn, we zijn toen kampioen geworden in de standaard klasse!


In 2014 zijn Johan en ik samen begonnen aan een nieuw project voor de autocross.

Dankzij Johan zijn creatieve fantasie zijn we terecht gekomen bij een Suzuki SC100.

Hierbij zijn alle componenten door ons zelf gemaakt, bedacht, getekend en berekend.

Van de ophanging tot wiel geometrie en draaiende delen zoals de motor, bak en tandwielen zijn door ons gemaakt of bewerkt.

Doormiddel van het samen voegen van onze kennis en kunde hebben we een auto weten te bouwen welke al meerdere overwinningen heeft kunnen behalen. Hier ligt een 1100cc GSX-R motor met Turbo in.














Golf 1 / motor specs:


Doordat ik al het bovenstaande mee mocht maken en altijd het geluid van een atmosferische 16v

geweldidg heb gevonden kwam omstreeks 2014 ook het idee om een gekietelde

16 klepper in een straat auto te bouwen.

Het meest leuke leek mij om dit te doen met carburateurs.... De zoektocht..


Omdat het overnemen van Johan zijn KR geen optie was hebben we besloten voor

een 2.0 ABF te gaan.


Dit blok wilde ik graag overmaats laten boren met een goede kop erop.

Dit is uitendelijk een aangepaste KR kop geworden – de kop van Johan zijn motor.

De krukas is samen met het afgedraaide 020 vliegwiel gebalanceerd wat samen met

de H-drijfstangen hopelijk een mooie balans geeft.




Zie onderstaande motor specificaties;


-  ABF onderblok, opgeboord tot 2033cc (83,5mm)


-  Tussenlager revisie uitgevoerd door Biggelaar


-  Wossner hoge compressie zuigers 12,8:1 (een na grootste boring – 84mm is de max)


-  Maxspeed H-drijfstangen, nagemeten en uitgewogen


-  ARP drijfstand bouten en ACL racelagertjes


-  Bewerkte krukass met gebalanceerd vliegwiel – 3,44kg


-  Speciale koppakking voor grote boring


- KR kop met bewerkte kanalen


- CatCam nokkenassen – 283gr / 279gr met verstelbare tandwielen


- Dellorto DHLA 45 carbs (beginnen vrij zeldzaam te worden) Volledige revisie, zelf gedaan


- Bewerkt inlaat spruitstuk, aangepast voor carb. flow


- Onsteking met vacuum vervroeging


- 2Y 020-bak met boutenset voor het diff


- 4-2-1 uitlaat spruitstuk, einddeel wordt supersprint 60mm



Uiteraard zijn

alle pakkingen nieuw, samen met de waterpomp, oliepomp en riemen.


Korte samenvatting over de motor op dit moment:

De motor heeft Johan deze zomer in elkaar kunnen zetten waarbij nog een aantal kleine dingen gemaakt moeten worden.


Verder het klaar maken van de carrosserie, compleet nieuw onderstel monteren in de powerflexen en G60 remmerij.




Follow us @ vwprojects.nl!